موضوعات مقالات
  • ابن زیاد والی کوفه شد و کوفه تغییر کرد

    سید محسن امین

    عبید الله بن زیاد که مسلم بن عمرو باهلی فرستاده یزید و شریک بن اعور حارثی با وی همراه بودند، رهسپار کوفه شد. گویند همراهان او که تعداد آن‌ها به پانصد می رسید، اندکی توقف کردند و دیرتر به راه افتادند. آن‌ها چنین می‌پنداشتند که ابن زیاد منتظر آنان گشته و امام حسین ـ‌ع ـ زودتر از وی به کوفه خواهد رسید. اما او بدون اعتنا به آن‌ها خود حرکت کرد. همین که به نزدیکی شهر رسید، اندکی درنگ کرد تا هوا تاریک شود.

    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    • بازدید: ۱۰۱۷۵
  • آثار و برکات امام حسین(ع) (۲)

    علیرضا رجالى تهرانى

    امام رضا -علیه السلام- مى فرماید: «هر امامى بر گردن دوستان و پیروانش عهد و پیمانى دارد و وفاى به این عهد، بإ؛،،ّّ زیارت قبر آنان ممکن مى‏باشد . و کسى که به شوق زیارت آنها و با تصدیق به فضیلت آنها به سوى قبور آنها برود مورد شفاعت ائمه در قیامت قرار مى‏گیرد.

    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    • بازدید: ۱۱۲۶۵
  • آثار و برکات امام حسین(ع) (۱)

    علیرضا رجالى تهرانى

     محبت امام حسین (ع) در دل‌و‌جان رسول اکرم (ص) نیز ریشه دوانیده بود؛ به‌طورى‌که مى‌فرمود: «هر‌گاه که به فرزندم حسین می‌‏نگرم، گرسنگى و اندوه از وجودم رخت برمى‏‌بندد». و نیز مى‌فرمود: «بار خدایا، من حسین را دوست دارم و آنان که دوستدار او هستند نیز دوست دارم».

    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    • بازدید: ۱۲۴۷۲
  • سنت الهى تعمیم در قرآن و نمود آن در نهضت عاشورا (۳)

    محمدمهدی آصفی

    سه گروه در زیارت وارث نفرین شده بودند: قاتلان، تأیید کنندگان و خشنود شوندگان.
    متن زیارت چنین است:
    «لعن الله ُأمهً قتلتْکم، و لعن اللّهُ أمهً ظلمتکم، و لعن الله أمهً سمعتْ بذلک فرضیتْ به؛خدا لعنت کند امتی را که شما را به قتل رساند، شما را مورد ظلم و ستم قرار داد و تایید کنندگان و امتی را که بدان راضى شد.»

    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    • بازدید: ۹۴۷۰
  • سنت الهى تعمیم در قرآن و نمود آن در نهضت عاشورا (۲)

    محمدمهدی آصفی

    سنت تعمیم، سنتى عام و فراگیر است و دنیا و آخرت و خیر و شر را در برمى‌‏گیرد؛ چنان‌که موارد و مصداق‌ها و راه و روش‌هاى سنت تعمیم در زندگانى مردم بسیار است. در ادامه، برخى روش‌ها و موارد این سنت الهى را در زندگانى مردم با بهره‏‌گیرى از نصوص اسلامى (کتاب و سنت) برمى‏‌شماریم.

    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    • بازدید: ۷۱۲۱
  • سنت الهى تعمیم در قرآن و نمود آن در نهضت عاشورا (۱)

    محمدمهدی آصفی

    سنت تعمیم بدین معنا است که اگر آدمى خشنود از کردار گروهى باشد، در عملشان شریک خواهد بود و به کسانى ملحق مى‌‏شود که دوستدارشان است؛ چنان‌که خشم و نارضایتى، انسان را از کسانى که دوست ندارد و از عملشان ناراضى است، جدا مى‌کند. قرآن کریم و روایات معصومین (ع) نیز بر آن دلالت مى‏‌کنند؛ لذا علت تعمیم، خشنودى یا ناخشنودى به خاطر حبّ و بغض است. در این راستا، با توجه به مفهومی که قرآن از کلمه امت ارائه مى‌‏دهد...

    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    • بازدید: ۴۳۲۲
  • القاب امام حسین (ع)

    درباره امام حسین (ع) در منابع حدیثی و تاریخی شیعی صفات و القاب خاصی ذکر شده است که هرکدام یک‌سری از ویژگیها و اختصاصات امام حسین (ع) را بیان می‌کند.

    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    • بازدید: ۲۱۹۶۳۳
  • تبلور ارزش‌‌های انسانی در فرهنگ عاشورا (۲)

    روح الله مظاهری

    صفات ارزشمندی چون  عشق به خدا و دل از دنیا بریدن، آگاهی و بصیرت، شجاعت و استقامت، صبرو استقامت، ایثار و جوانمردی، وفا و توکل، عطوفت و مهربانی جلوه‌هایی از اخلاق متعالی و ارزش‌های انسانی عاشورا را تشکیل می دهد که در فرهنگ عاشورا تبلور پیدا کرده و با استفاده از آن‌ها جامعه به ارزش‌های والای انسانی دست پیدا خواهد کرد.

    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
    • بازدید: ۷۲۴۰
  • تبلور ارزش‌های انسانی در فرهنگ عاشورا (۱)

    روح الله مظاهری

    ازآنجاکه عاشورا و ظهور دو واژه به هم گره‌خورده در فرهنگ تشیع است، بدون عاشورا صحبت از ظهور کردن بی‌نتیجه گذاردن حرکت حضرت امام حسین (ع) است و نوعی خودفراموشی از اصل فرهنگ عاشورا است؛ زیرا فرهنگ فرآیندی است که ابتدا و انتهایش مشخص باشد و بتوان از آن نتیجه گرفت و آن را نهادینه کرد. حرکت امام حسین (ع) پیشرفت در مسیر برپایی عدالت بود که این حرکت درنهایت با ظهور امام عصر (عج) به مرحله عمل در کل جامعه بشری خواهد رسید. 

    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    • بازدید: ۶۷۲۸
  • ابراهیم (ع) نیز بر حسین (ع) گریست!

    محمدحسن میرجهانی

    خبر دادن جبرئیل از جانب خدا به ابراهیم خلیل‌ا‌‌لله از کشته شدن حسین (ع) و گریستن و محزون شدن ابراهیم در مصیبت آن حضرت، بنا بر روایتی که در تفسیر برهان و جلد عاشر بحار علامه مجلسی از کتاب عیون اخبار الرضا و کتاب امالی که هر دو از شیخ صدوق است، نقل فرموده است.

    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    • بازدید: ۱۵۹۱۱
فراموشی رمز عبور

ایمیل خود را وارد کنید

×
ارتباط با ما

پیام های خود را از این طریق برای ما ارسال نمایید.

×