اختصاصی کرب و بلا: حسن خانچی، خواننده نغمات و الحان دینی و مذهبی در گفت‌و‌گو با کرب و بلا، تولیدات در عرصه آثار موسیقایی عاشورا را رها شده، توصیف کرد و گفت: کافی است در یکی از پیاده‌روی‌های اربعین حضور داشته باشید تا متوجه این امر شوید که ما با وجود ظرفیت بالایی که هم در شعر و هم در عرصه ساخت قطعات موسیقی مذهبی داریم اما به نسبت کشورهایی که آثاری را در زمینه فرهنگ عاشورا تولید می‌کنند حرفی برای گفتن نداریم و شاهد این مسئله هستیم که بسیاری از کشورها حتی پاکستان و افغانستان در تولید و نشر این آثار پیشرو هستند در حالیکه ما یک اثر شاخص و فاخر که به شکل استودیویی ضبط شده و در چنین محفل عظیمی قابل ارائه باشد نداریم.

 

وی گفت: دلیل این امر نبود یک نهاد متولی و متوجه است که البته نه به شکل مناسبتی و موسمی بلکه برای تمامی ایام سال برنامه‌ای مشخص در زمینه تولیدات موسیقی و سرود عاشورایی داشته باشد. هر چند که باید گفت بعضاً شاهد حرکت‌هایی خوب اما نه مستمر و غالباً مقطعی در این حوزه هستیم که آنها نیز راه به جایی نمی‌برند چرا که فرد مسئول آن نهاد، اساساً دارای تخصص در حوزه موسیقی، سرود و الحان مذهبی نیست و اقتضائات زمان، ذائقه‌سازی مخاطب متناسب با وجه غالب آثار موسیقایی را نمی‌تواند درک کند که به دنبال آن درصدد تولید محتوایی قابل عرضه باشد.

 

خواننده آلبوم «حب‌الحسین» تصریح کرد: تولیدات ما در عرصه موسیقی که البته براساس همان نگاه مقطعی و مناسبتی به موضوع عاشورا می‌پردازند، اغلب مصرف داخلی دارند و نکته اینجاست که مخاطب آنها هم عده قلیلی هستند، چرا که ذائقه شنیداری مخاطبان که بیشتر جوانان هستند به سمت موسیقی روز گرایش پیدا کرده که درصدد تهییج و برانگیختن هیجانات برآمده و تولیدات عاشورایی به لحاظ ساختاری قابل رقابت با این گونه آثار نیستند.

 

خانچی در ادامه گفت: در چنین شرایط باید به دنبال جهش تولید برای تأمین بازار خارجی و بین‌المللی و در سطح کشورهای شیعی منطقه باشیم که این امر نیز مستلزم ایجاد یک ساز و کار تشکیلاتی است که بتواند به این حوزه نه از منظر یک کار مقطعی و با نگاه نذری بلکه از منظر یک کار حرفه‌ای و مستمر نگاه کند؛ درست مانند آنچه که کشورهایی همچون پاکستان، عراق حتی کویت به آن ورود کرده‌اند و عرصه تولیدات موسیقی و سرود عاشورایی را با استفاده از خوانندگان جوان که ذائقه مخاطب امروزی را تأمین می‌کند، قبضه کرده‌اند.

 

وی در ادامه افزود: این امر در شرایطی است که در کشور ما نوجوانان و جوانان زیادی برای ورود به عرصه تولیدات عاشورایی اشتیاق دارند اما به دلیل عدم دسترسی به امکانات و از آنجا که یک ضبط استودیویی نیازمند صرف هزینه بالایی است از ادامه راه بازمی‌مانند و حتی استعدادیابی من و بسیاری از دوستان در این عرصه که منجر به معرفی آنها به حوزه سرود می‌شود راه به جایی نبرده است و از آنجا که برنامه‌ریزی مدون و کلانی در این حوزه وجود ندارد، پس از مدت کوتاهی به حال خود رها می‌شوند.

 

خواننده آلبوم «عبرات» تأکید کرد: عرصه موسیقی و سرود عاشورایی نیاز به مداومت و پیوستگی دارد و به این شکل که نهایت تولیدات ما در طول یک سال، اغلب معطوف به دو ماه محرم و صفر می‌شود و از تعداد انگشتان دست فراتر نمی رود، راه به جایی نمی‌برد؛ مداومت و پیوستگی از این نظر که خواننده و آهنگساز این آثار باید در طول سال به طور مرتب و مداوم تولید داشته باشد و تولیدات خود را عرضه داخلی و بین‌المللی کند تا مخاطبان، او و سبک خواندنش را شناخته و در یک محدوده زمانی خاص پیگیر سایر تولیدات و آثار تازه او باشند که به این وسیله همانند آنچه که کشورهای موفق در این زمینه تجربه آن را داشته‌اند بتوان در بازه زمانی مشخصی به بازار جهانی در این حوزه دسترسی پیدا کرد و مخاطب جهانی را با استفاده از محتوایی متفاوت از آنچه که ممکن است شیعیان سایر کشورها از واقعه کربلا سراغ دارند، آشنا کرده و قرابت بخشید.

 

وی در پایان گفت: باز هم به این نکته اصرار دارم که علاه بر نبود یک نهاد، سازمان، تشکل و یا بهتر بگویم یک کمپانی که به حوزه موسیقی عاشورایی به چشم یک فعالیت حرفه‌ای درآمدزا نگاه کند، ما در همین اوضاع و احوال حاکم بر حوزه فرهنگی و هنری خود نیز فاقد یک هدفگذاری مشخص در تولیدات عاشورایی هستیم که در این صورت باید برای تولید یک اثر شاخص موسیقی در حوزه عاشورا، هم شاعر طراز اول، هم آهنگساز سرشناس و هم خواننده مشهوری را به خدمت بگیریم و این امر یعنی بودجه قابل توجهی باید تأمین شود که در شرایط کنونی این امر تحقق نخواهد یافت.