به گزارش کرب و بلا، بازنمایی واقعه عاشورا و پرداختن به دلایل و چگونگی قیام اباعبدالله الحسین (ع) نیازمند فرهنگسازی مستمر و هدفمند به ویژه برای نسلهای آینده دارد؛ نسلی که اکنون در سنین کودکی و نوجوانی به سر میبرند و به منظور تعمق و معرفت پیرامون این واقعه عظیم باید زمینه های تفکری از همین سنین برای آنها فراهم شود.
البته این امر در نگاه نخست مورد نقد جدی کارشناسان و صاحبنظران حوزه روانشناسی و مطالعات جامعه شناختی دز حوزه کودک و نوجوان است با این توجیه که این حادثه و یا سایر حوادث مهم تاریخی با وجود اهمیتی که دارا هستند اما سرشار از خشونت و اعمال بسیاری از رفتارهای غیرانسانی هستند و بازنمایی و مواجهه مستقیم با چنین واقعیتی چندان با روح و روان مخاطبانی از این قشر سازگاری ندارد.
با این وجود اما می توان همچنان با استفاده از راهکارهایی از جمله دگراندیشی در نحوه روایت این حوادث به دور از بازسازی صحنه های جنگ و درگیری آن هم با ماهیت تن به تن که نمونه بارز آن در فیلم «روز واقعه» مشهود است و اثری است که در عین حالیکه ما را با معرفت عاشورا و قیام اباعبدالله الحسین (ع) آشنا می کند عاری از صحه های خشونتبار است به دنبال ساختارهای متفاوت در تولید و عرضه این آثار بود که قاعدتاً انیمیشن یکی از مهمترین این ساختارها و فرم های عرضه است.
خوشبختانه در این حوزه پیشرفتهای خوبی صورت گرفته است و هنرمندانی دغدغهمند پیرامون موضوعات گوناگون از جمله دینی و تاریخ اسلام به تولید و عرضه محصولاتی آبرومند و مورد توجه دست زده اندکه مشخصاً در مورد واقعه عاشورا از دریچه انیمیشن، یکی از آثار شاخص این سال های اخیر انیمیشن سینمایی «ناسور» به کارگردانی کیانوش دالوند بوده است.
این انیمیشن که در سال 95 تولید و علاوه بر موفقیت در سی و چهارمین جشنواره «فیلم فجر»، در جشنواره «فیلم نجف» نیز حائز رتبه برتر شد، روایت زندگی عبیدالله بن حر جعفی از جمله اهالی کوفه است که از حسین بن علی (ع) برای عزیمت به کوفه دعوت میکند اما زمانی که میشنود ایشان به کوفه نزدیک شدهاست، از این شهر خارج میشود تا با حسین (ع) روبرو نشود هر چند که در بین راه با ایشان روبرو شده روبرو شده و مجبور میشود تا دست رد به دعوت امام حسین (ع) برای همراهی با کاروان ایشان بزند. داستان این انیمیشن در واقع از زمانی آغاز می شود که پس از واقعه کربلا ، قیس بن مالک عبیدالله بن حر جعفی به همراه یک نفر از سپاه یزید را دستگیر کرده و آنان ماجرای خود و پشیمانیشان را بازگو میکنند.
از جمله ویژگی های این اثر انیمیشن عاشورایی استفاده از تکنیک نگاتیویته در طراحی صحنه و شخصیت هاست به این معنی که بیننده در مواجهه با آن، صحنههایی از رویارویی با یک نمایش سایه بازی که فیگور همه شخصیتهای انیمیشن سیاه است، در ذهنش تداعی میشود و صرفنظر از بک گراند و برخی وسایل که طراحی شده است و آنها را الوان مشاهده می کند، تنها قسمتهای سفید و نورانی هر پلان، چهره معصوم (ع) و سایر بزرگان دینی است که بنا بر عقیده و سنت شیعی باید با هالهای از نور پوشانده شود و البته جامه اولیا که به رنگ سبز است.
دیگر ویژگی این فیلم انیمیشن، گویندگی شخصیتهای آن با استفاده از گروهی از خبره ترین و باسابقه ترین دوبلورهای ایرانی است که از میان این عزیزان صاحبان صداهای ماندگاری همچون حسین عرفانی، بهرام زند و بیژن علیمحمدی به دیار باقی شتافتهاند که برای روح آنها آمرزش و آرامش از درگاه ایزد منان مسئلت میکنیم.