وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتی حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً [1]
و نفسى را که خداوند حرام کرده است جز به حق مکشید، و هر کس مظلوم کشته شود، به سرپرست وى قدرتى دادهایم، پس [او] نباید در قتل زیادهروى کند، زیرا او [از طرف شرع] یارى شده است.
قرآن، کتاب هدایت، جاری و زنده است. هم برای مردمان زمان پیامبر، هم برای ما. بنابراین، عقل سلیم میپذیرد که این کتاب، بهترین الگو برای زندگی است و برای سعادت به آن نیاز است.
همچنین ,این معجزه پیامبر فقط این ظاهر نیست و عقلا باید دارای حقایق و بواطنی باشد.
خدای متعال در کتاب خود فرموده است
وَ ما یَعْلَمُ تَأْویلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ [2]
تأویلش را جز خدا و ریشهداران در دانش کسى نمىداند
پس ما که نیازمند حقایق قرآن هستیم نیاز است که به خداوند ویا به راسخون در علم رجوع کنیم
حال این راسخون در علم کیانند؟ که علم قرآن نزدشان است و معلم قرآن هستند؟
طبق روایات اهل سنت و شیعه راسخون در علم، اهل بیت پیامبرند.
پس ما باید برای درک مفاهیم قرآن به ایشان مراجعه کنیم
البته طبق روایات، ظاهر قرآن نیز حقایقی عمیق دارد که با تدبر در آنها و با کمک روایات میتوان مطالبی جدید و مفید بیرون کشید
پس باعنایت به این مطلب به سراغ آیه ابتدای متن میرویم
نکات ظاهری ایه
*و من قتل مظلوما
مظلوم چه کسی است؟
در کتاب شریف خصائص الحسینیه تالیف شیخ جعفر شوشتری ذیل آیه ابتدایی مقاله 5 معنی برای مظلوم ارائه میکند که فقط به دو معنی بسنده میکنیم
مقصود از «ولى» قائم آل محمّد (ص) بوده که خروج نموده پس به خون خواهى حضرت سیّد الشهداء (ع) شروع به کشتن مىنماید بطورى که اگر اهل زمین را بکشد اسراف نکرده است.
1)کسی که کشته شده باشد در حالی که به او تعدی شده و مالش غصب و زن و بچه اش به اسارت گرفته شده باشد و اعضا و جوارحش چه بیرونی و چه درونی به ضرب تیغ و نیزه و تشنگی از دست رفته باشد
2)کسی که کشته شده باشد در حالی که هیچ کس حق کشتن او را نداشته یعنی نه کسی را کشته که بخواهد قصاص شود ونه از دین خارج شده بوده است
اگر به دیده ی انصاف نگاه کنیم میفهمیم که این معانی و معانی دیگری که ذکر نشد صفات بارز در سیدالشهداهستند
پس مظلومیت آن بزرگوار آن قدر سنگین بوده که از پرچم های سیاه عزاداران آن حضرت فراتر رفته که حتی در قرآن نیز خدای متعال ایشان را مظلوم خطاب میکنند
همانطور که امام صادق در تفسیر این آیه امام حسین را مراد این آیه معرفی میکنند
*وقد جعلنا لولیه سلطانا
این فراز از آیه نشان میدهد که هیچ کس غیر از کسی که خداوند معرفی کرده نمی تواند قصاص خون آن مظلوم را بگیرد
امام صادق در مورد این آیه میفرمایند
مقصود از «ولى» قائم آل محمّد (ص) بوده که خروج نموده پس به خون خواهى حضرت سیّد الشهداء (ع) شروع به کشتن مىنماید بطورى که اگر اهل زمین را بکشد اسراف نکرده است.
و در ذیل این فقره از آیه «فلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ» مىفرماید:
حضرت قائم (ع)اقدام به چیزى که اسراف محسوب شود نمىکنند.
سپس امام صادق (ع) فرمودند:
به خدا قسم حضرت قائم (ع) اعقاب کشندگان سیّد الشّهداء (ع) را بواسطه عمل آباء و اجدادشان را خواهد کشت.[3]
که منظور از اعقاب در واقع کسانی اند که راضی به این ظلم علیه مظلوم هستند و پیرو آن خط و مشی اند
*فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً
ویژگی ولی:
اول این که در قتل اسراف نمیکند یعنی فقط قصاص خون ریخته شده ستانده میشود
و دوم اینکه از طرف خدا یاری میشود در واقع او از طرف خداوند این کار را میکند زیرا امام حسین ثار الله هستند.
از خداوند می خواهیم تا با تعجیل در ظهورش سینه سید الشهدا را شفا دهد
یا رب الحسین بحق الحسین اشف صدر الحسین بظهور الحجه
اللهم عجل لولیک الفرج